Senior Legal Counsel, Environmental / Conseiller-ère Juridique Principal-e, Environnement

November 1 2024
Industries Agriculture, Forestry, Fishing, Hunting
Categories In-house, Industry, Contract administrator,
Remote
Montreal, QC • Full time

Description

Senior Legal Counsel - Environmental

Location: Montreal, QC

Reports to: VP, Associate General Counsel, Legal Affairs, Paper & Packaging

Overview:

Provide legal services and advise the Paper & Packaging Business Unit (Unit) personnel from various departments and facilities in relation to the Unit's activities and operations in Canada & the United States, ensuring that the Unit's, and the Company's, objectives and interests are protected and furthered, as well as carried out in a manner that is in conformity with all applicable policies, laws and regulations.

Provide expert legal counsel on environmental requirements to ensure compliance in our sites' day-to-day operations. You will also be a key legal partner to the Company, supporting environmental due diligence efforts on transactions.

Job Responsibilities/Accountabilities:

  • Lead complex permitting efforts by forming teams of functional and operational experts, developing permitting strategies, and directing their execution.
  • Identify emerging new laws/regulations and proposed changes to existing regulations, assessing their impacts on the Unit and the Company.
  • Lead advocacy efforts on proposed regulatory developments, including drafting official comments on behalf of the Company.
  • Conduct internal investigations into allegations of non-compliance with environmental laws and regulations.
  • Respond to formal and informal notices of non-compliance received from regulatory bodies.
  • Participate in the global ESG audit programs.
  • Provide legal services and support with procurement/sales matters, including the drafting, negotiation and revising of sales/supply agreements.
  • Manage litigation matters, including managing external counsel.

Key Skill Sets:

  • Knowledgeable, experienced, and effective
  • Client focused
  • Possesses excellent interpersonal and communications skills both written and oral.
  • Ability to understand and clearly explain complex topics to a range of stakeholders.
  • Demonstrated ability to analyze and resolve problems.
  • Demonstrated ability to lead and execute programs/projects.

Minimum Qualifications:

  • Must be a graduate of an accredited law school and admitted to a provincial/state bar
  • Minimum of 3-7 years of legal experience with environmental and manufacturing matters.
  • Bilingual (French & English)
  • Very strong oral and written skills
  • Has relevant junior associate experience with a law firm
  • Prior in-house experience in or related to the pulp and paper industry is a plus
  • Hybrid work environment with a physical presence based out of the Montreal, QC office. Occasional travel required.

Domtar is an equal opportunity employer. Qualified applicants will be considered without regard to age, race, creed, color, national origin, ancestry, marital status, affectional or sexual orientation, gender identity or expression, disability, nationality, sex, or veteran status.

Conseiller juridique principal, environnement
Lieu de travail : Montréal (Québec)
Relève de la vice-présidente et avocate générale associée, Affaires juridiques - Papier et emballage
Aperçu
Le ou la titulaire fournit des services et des conseils juridiques au personnel des divers services et installations de l'unité commerciale Papier et emballage (" l'unité "), au Canada et aux États-Unis. Il ou elle veille à la protection et à l'avancement des objectifs et des intérêts de l'unité et de l'entreprise, conformément à toutes les politiques, lois et réglementations applicables.
De plus, le ou la titulaire fournit des conseils spécialisés en matière d'exigences environnementales pour assurer la conformité des activités quotidiennes des installations. Enfin, à titre de partenaire clé de l'entreprise, il ou elle soutient la diligence raisonnable en matière d'environnement dans le cadre des opérations financières.
Responsabilités
  • Diriger le travail complexe d'obtention des permis par la formation d'équipes d'experts fonctionnels et opérationnels ainsi que par l'élaboration et la mise en œuvre de stratégies connexes.
  • Cerner les nouvelles lois et réglementations ainsi que les changements proposés aux réglementations en vigueur et en évaluer l'incidence sur l'unité et l'entreprise.
  • Piloter le travail de sensibilisations aux développements réglementaires; rédiger les commentaires officiels au nom de l'entreprise.
  • Mener des enquêtes internes portant sur des allégations de non-conformité aux lois et réglementations environnementales.
  • Répondre aux avis de non-conformité formels et informels reçus des organismes de réglementation.
  • Participer aux programmes d'audit à l'échelle mondiale.
  • Fournir des services et du soutien juridiques en matière d'approvisionnement et de vente; rédiger, négocier et réviser les ententes d'approvisionnement et de vente.
  • Gérer les litiges, de même que les conseillers juridiques externes.
Compétences essentielles
  • Être expérimenté(e), au fait de son domaine et efficace
  • Avoir une approche axée sur le client
  • Avoir d'excellentes habiletés en relations interpersonnelles et en communication écrite comme orale.
  • Être capable de comprendre et d'expliquer clairement des sujets complexes à diverses parties prenantes.
  • Avoir la capacité démontrée d'analyser et de régler les problèmes.
  • Avoir la capacité démontrée de diriger et d'exécuter des programmes et projets.
Qualifications minimales
  • Diplôme d'une école de droit accréditée et admission au Barreau d'une province ou d'un État
  • Trois à sept ans d'expérience en droit dans les secteurs de l'environnement et de la fabrication
  • Bilinguisme (français et anglais)
  • Excellentes compétences en communication écrite et orale
  • Expérience pertinente de stagiaire dans un cabinet d'avocats
  • Expérience à l'interne dans l'industrie des pâtes et papiers ou en lien avec celle-ci - un atout
  • Mode de travail hybride - présence physique au bureau de Montréal (Québec); déplacements occasionnels requis
Domtar souscrit au principe de l'égalité en emploi. Nous étudions la candidature des personnes qualifiées sans égard à l'âge, à la race, à la religion, à la couleur, à l'origine nationale, à la situation de famille, au sexe, à l'orientation sexuelle, à l'identité ou à l'expression de genre, à un handicap ou au statut d'ancien combattant.

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